هتلداری

بازگشت
هتلداری
1404/06/21

این رشته برای علاقه‌مندان به فعالیت در صنعت مهمان‌ داری و ارائه خدمات به مسافران و گردشگران، فرصت‌های شغلی جذابی فراهم می‌آورد. در این مقاله، با معرفی رشته هتلداری و جذابیت‌های آن، گرایش‌ها، بازار کار، وظایف، مزایا و معایب و توانایی‌های لازم برای موفقیت در این رشته آشنا می‌شوید.

 

رشته هتلداری دقیقا چیست؟

علم آموزش مؤسسات پذیرایی، اصول و معیار های انتخاب، شناخت و خرید وسایل و تجهیزات لازم برای موسسات پذیرایی، تقسیم کار در این گونه مؤسسه‌ها، رزرواسیون، منوشناسی و منو نویسی، شناخت مواد غذایی و انرژی غذایی آن‌ها، چگونگی نگهداری مواد غذایی، تهیه انواع غذاها، پیش غذاها وشیرینی‌ها، بهداشت مواد غذایی، بهداشت کار و ایمنی در محیط آشپزخانه مؤسسات پذیرایی و در کل هرآنچه برای اداره و مدیریت صحیح و مناسب یک هتل، متل، رستوران و موارد مشابه است.

 

اهمیت رشته هتلداری

این رشته به عنوان یکی از رشته‌های حیطه خدمات و مهمان‌نوازی، شناخته شده است. هتلداری یعنی فراهم کردن خدمات مهمانان و تماس گرفتن با جامعه گردشگری و توریسم. این صنعت بزرگ جایگاهی مهم در اقتصاد جهان دارد و بسیاری از افراد برای گذراندن تعطیلات، مسافرت و اقامت در هتل‌ها از خدمات این رشته بهره‌مند می‌شوند. اهمیت هتلداری به دلیل ایجاد فرصت‌های شغلی، افزایش درآمد ملی کشورها، ارتقاء صنعت گردشگری و مهمان‌نوازی، و پیشبرد ارتباطات بین‌المللی بسیار مهم است.

 

گرایش‌های رشته هتلداری

  • برنامه‌ریزی و توسعه جهانگردی 
  • بازاریابی جهانگردی 
  • مدیریت هتلداری بین‌المللی 
  • مدیریت رستوران 
  • گردشگری و مدیریت هتلداری 

 

بازار کار و فرصت‌های شغلی

فارغ‌التحصیلان رشته هتلداری در بازار کار از فرصت‌های شغلی متنوعی بهره‌مند می‌شوند، از جمله:

- کار در هتل‌ها و اقامتگاه‌های مختلف

- مدیریت و اجرای رویدادها و همایش‌ها

- مدیریت واحدهای رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها

- مدیریت رستوران‌ها و خدمات غذایی

- مدیریت سیستم‌های رزرواسیون هتل‌ها

- تحقیق و توسعه در حوزه هتلداری و صنعت گردشگری

 

وظایف رشته هتلداری در محیط کار

  • مدیریت عملیات روزانه هتل و اقامتگاه‌ها
  • برگزاری همایش‌ها و رویدادهای مختلف
  • ارتقاء کیفیت خدمات مهمان‌نوازی و رستوران‌ها
  • کنترل موجودی، مدیریت مالی و تجهیزات هتلی
  • استخدام، آموزش و نظارت بر پرسنل هتل‌ها و رستوران‌ها
  • مدیریت بودجه
  • استخدام، آموزش و مدیریت در آشپزخانه‌ها
  • بررسی و کنترل سوابق آماری و مالی
  • برنامه‌ریزی، سازماندهی و مدیریت رویدادها
  • مدیریت و انجام رزروها
  • رسیدگی به شکایات و بهبود مشکلات
  • تعیین اهداف کسب‌ وکار و استراتژی‌های بازاریابی
  • توسعه سرمایه
  • مدیریت و کنترل رعایت اصول بهداشتی، ایمنی و موارد قانونی
  • اجرای برنامه‌های تبلیغاتی و بازاریابی
  • ارتباط با مسافران و رفع مشکلات آن‌ها
  • مدیریت سیستم‌های رزرواسیون و نرم‌افزارهای هتلی

 

 

مزایا و معایب رشته هتلداری

مزایا:

- فرصت‌های شغلی بسیار خوب و چشمگیر

- محیط کاری جذاب و پویا

- فرصت کار در کشورها و شهرهای مختلف جهان

- ارتباط با مسافران و گردشگران از سراسر دنیا

- امکان کسب درآمد خوب و ارتقاء حرفه‌ای

معایب:

- شیفت‌ کاری طولانی و در بعضی موارد شب‌کاری 

- فشار کاری زیاد در هنگام برگزاری رویدادها 

- نیاز به کار در شرایط استرس زا و فشارهای مختلف

- توانایی‌های لازم برای موفقیت در رشته هتلداری:

- ارتباطات اجتماعی قوی و توانایی برقراری ارتباط با افراد مختلف

- توانایی حل مسئله و مدیریت مواقع اضطراری

- هوش هیجانی و توانایی کنترل استرس

- داشتن تمرکز و توجه به جزئیات

- زبان‌آموزی و تسلط بر زبان‌های خارجی

- امکان کار تحت فشار و در شیفت‌های غیرمعمول

کامنت ها

جهت نظر دادن وارد شوید